REŻ. MONIKA STRZĘPKA

Klątwa, odcinki z czasu beznadziei E01

E01: Don't mess with Jesus

teatr-imka

Wybierz datę przedstawienia:

Kłębiący się na scenie tłum to zbiorowisko ludzi zmęczonych i pogubionych, a jednocześnie chciwych i egoistycznych. Wielkie marzenia sprzedali za małą stabilizację, a teraz z tęsknotą wspominają siebie z czasów, gdy w coś jeszcze wierzyli.

 Michał Centkowski, Newsweek Polska

 

reżyseria: Monika Strzępka
tekst: Paweł Demirski
scenografia i kostiumy: Michał Korchowiec
muzyka: Jan Suświłło
zdjęcia: Tomasz Wiech, Tomasz Michalczewski, Bartosz Siedlik, Bartosz Sadowski
asystent reżysera: Łukasz Jaskuła
sufler: Sylwia Merk
współpraca operatorska: Igor Połaniewicz
produkcja: Ewa Jedynasty

Nowatorski na polskich scenach serial teatralny słynnego duetu Monika Strzępka/Paweł Demirski, stworzony w odpowiedzi na gorącą polityczną rzeczywistość. Twórcy wybrali tę formę, uznając, że rozbudowana, podzielona na odcinki opowieść, lepiej oddaje pulsującą i zmieniającą się codzienność, szczególnie w burzliwych czasach. Utrzymane w konwencji political fiction i horroru przedstawienie pomyślane jest jako wielowątkowa opowieść opisująca mechanizmy rządzące historią. W pełnym zaskakujących zwrotów akcji spektaklu, artyści starają się sportretować społeczeństwo, które zaczyna wątpić w sens i cel swojego istnienia. Społeczeństwo uwikłane w sieć bezsensownych gier, daremnie szukające wyzwolenia z klinczu podziałów i opozycji.

 

Zobacz TRAILER>


Serial teatralny to koncepcja niezwykła. A jeśli dodać do tego historię: że nagle i niespodziewanie jednej nocy giną wszyscy polscy parlamentarzyści, to wiadomo, że można się spodziewać na deskach Teatru IMKA niezłego wstrząsu. (…) Najnowsza propozycja duetu nagrodzonego cztery lata temu Paszportem Polityki – czteroodcinkowy miniserial teatralny – zyskała już wiele określeń: czarna komedia, satyra, thriller polityczny, horror, „polskie House of Cards”.

Kuba Dobroszek, Polska The Times

Spektakl Strzępki i Demirskiego to z pewnością więcej niż teatr polityczny, a wybrana przez nich konwencja political fiction nie ogranicza się do sztywnych reguł gatunku. Artyści, w odróżnieniu od klasyków teatru aluzyjnego nie stosują już metafor do przemycania rewolucyjnych i społecznie wstydliwych tematów. W każdym razie, nie tylko. Zamiast tego, bezczelnie i bez taryfy ulgowej atakują hipokryzję polskiego społeczeństwa, które z hurraoptymistycznym okrzykiem na ustach zachłysnęło się kapitalizmem i doprowadziło do rozwinięcia się jego najbardziej wynaturzonej formy. Nowy teatr polityczny jest manifestacją i odzwierciedleniem pokoleniowego niepokoju, zagubienia jednostki w obliczu burzonych i na nowo stwarzanych systemów wartości. Bardziej od nadużyć systemowych atakuje myślowe i emocjonalne stereotypy, powszechnie akceptowalne przez społeczeństwo.


Premiera19 marca 2014 r. w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, E01: Don’t mess with Jesus

Nagrody:

Teatr IMKA otrzymał wyróżnienie w rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014” miesięcznika „Teatr” w kategoriach:

  • Najlepsza rola kobieca (Klara Bielawka i Anna Kłos-Kleszczewska w „Klątwie” w reż. Moniki Strzępki);
  • Najlepszy teatr (Teatralny hit – „Klątwę” Strzępki i Demirskiego – wyprodukował duet warszawska IMKA/krakowska Łaźnia Nowa)

„Klątwa” Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego otrzymała specjalne wyróżnienie jury Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia 2014 w Krakowie za wirtuozerię zespołu teatralnego – Teatr IMKA w Warszawie oraz w kategoriach:

  • Najlepsza aktorka drugoplanowa (Anna Kłos-Kleszczewska);
  • Najlepszy aktor drugoplanowy (Krzysztof Dracz).

„Klątwa” otrzymała Główną nagrodę aktorską dla Krzysztofa Dracza na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

Czas trwania spektaklu2 godz. 30 min. | bez przerwy | E01: Don’t mess with Jesus


Spektakl powstał w koprodukcji Teatru IMKA z Teatrem Łaźnia Nowa z Krakowa.