REŻ. PAWEŁ ŚWIĄTEK

BENIOWSKI, KRÓL MADAGASKARU

teatr-imka

Wybierz datę przedstawienia:

Bilety: I-IV rząd 80 zł | V-XI rząd 60 zł

Obsada:

Marcin Kalisz, Anna Paruszyńska, Tomasz Schuchardt, Łukasz Stawarczyk, Piotr Stramowski

reżyseria: Paweł Świątek

adaptacja i dramaturgia: Mateusz Pakuła

produkcja: Ewa Jedynasty

scenografia i światło: Marcin Chlanda

kostiumy: Karolina Mazur

muzyka: Dominik Strycharski

zdjęcia: Tomasz Słupski

plakat: Jacek Opaluch


Premiera „Beniowskiego, króla Madagaskaru" według Słowackiego przygotowana na szóstą rocznicę istnienia Teatru IMKA doskonale wpisuje się w strategię sceny wymyślonej
i prowadzonej z uporem i godną podziwu konsekwencją przez Tomasza Karolaka. Człowieka, który w teatrze nie ulega artystycznym kompromisom, nie boi się ryzyka, bo wie, że wpisane jest ono w istotę sztuki. To w tym teatrze odbija się nasza rzeczywistość, ta prawdziwa i ta urojona.

Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita

Paweł Świątek opowiada historię z perspektywy... madagaskarskich lemurów. Grają Obcych, którzy w nieoczekiwanych okolicznościach zderzają się z Polską, Polakiem i polskością. Tak skonfrontowane zostanie to, co lokalne i globalne, etniczne i egzotyczne. - O naszych czasach i pokoleniach wiele mówi wybór bohaterów, ale i sposób, w jaki o nich opowiadamy. Dobry przykład stanowi Wiedźmin - podkreśla Paweł Świątek – „Beniowski” jest poematem o bohaterze. W naszym spektaklu chcielibyśmy przyjrzeć się dzisiejszym perspektywom rozmowy o bohaterach: narodowych, osobistych, wreszcie pokoleniowych. Jak zauważa reżyser, Beniowski przypomina główną postać „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Potockiego. - Beniowski jest namiętny i narwany. Jest też amantem. Trochę fajtłapowatym, jednocześnie lubiącym się dobrze prezentować - dodaje Paweł Świątek.  

Szaleńcze tempo, nagłe zwroty akcji, piękne szlachcianki i bohaterskie pojedynki – słowem, życie i śmierć Beniowskiego w niewiele ponad godzinę. Twórcy serwują poetykę zwariowanej kreskówki, a dzięki zręcznej adaptacji i niezłemu aktorstwu (zwłaszcza Anny Paruszyńskiej i Tomasza Schuchardta) spektakl tworzy zgrabną i dowcipną całość.

Michał Centkowski, Newsweek Polska

Bohater Słowackiego istniał naprawdę. Maurycy August Beniowski (1746-86) to postać-legenda, polski baron Munchausen, żołnierz, awanturnik, pisarz. Z pochodzenia Węgier, urodził się na terenie dzisiejszej Słowacji, lecz uważał się za Polaka, a zmarł na Madagaskarze, kojarzonym wiele dekad później z mocarstwowymi ambicjami II Rzeczpospolitej. Beniowski  zdobył Madagaskar dla Francji i został obwołany przez tubylców królem wyspy. Potem oferował ją Amerykanom. Na podbój Madagaskaru wyruszył z Kamczatki, gdzie został zesłany za uczestnictwo w konfederacji barskiej. Wraz z niedoszłym zabójcą carycy Katarzyny II, porucznikiem Barutinem, zorganizował ucieczkę statkiem, który przez Japonię doprowadził go do krainy lemurów. Beniowski swoimi przygodami zadziwił paryski dwór Ludwika XV, a jego pamiętniki były rozchwytywane w przekładach na niemiecki, francuski, holenderski i szwedzki. Beniowskiego uwielbiał Juliusz Słowacki i uczynił go bohaterem swojego najsłynniejszego poematu. 


W IMCE o polskim bohaterze opowiadają... madagaskarskie lemury. Anna Paruszyńska, Marcin Kalisz, Tomasz Schuchardt, Łukasz Stawarczyk i Piotr Stramowski (wszyscy naprawdę świetni), przebrani za lemury przebrane za polską XVIII-wieczną szlachtę (wszystko z przymrużeniem oka)...

Aneta Kyzioł, Polityka


 

Spektakl bierze udział w II edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

               

 

 

--

Paweł Świątek (1989), reżyser, finalista Talentów Trójki w kategorii Teatr w 2013 roku. Rozpoczął karierę „Pawiem Królowej” Doroty Masłowskiej (2012) w Narodowym Starym Teatrze. Spektakl został powszechnie uznany za najważniejszy debiut od czasu „Bzika tropikalnego” Grzegorza Jarzyny (1997). Paweł Świątek wyreżyserował m.in. jednoaktówki Becketta, „Rękopis znaleziony w Saragossie” Potockiego, „Dżumę” Camusa i „Księcia Niezłomnego” Słowackiego. 
- Tak odświeżającej, żywotnej energii, takiej kreatywności reżyserskiej i aktorskiej nie widzieliśmy od dawna - pisał o Świątku Maciej Nowak.

Mateusz Pakuła
(1983), dramaturg, autor adaptacji, jest laureatem najbardziej prestiżowej nagrody dla dramatopisarzy - Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2014). Finalista Talentów Trójki w 2013 roku w kategorii Teatr. Współpracował z Pawłem Świątkiem przy „Pawiu królowej”, „Smutkach tropików” i „Rękopisie znalezionym w Saragossie”.

Patroni medialni i partnerzy premiery: